کتاب مادران و دختران از مهشید امیرشاهی


از وقتی کتاب را شناختم نگاهم همواره به دنبال رمان های تاریخی بود ، بیشتر رمان هایی هم که خوانده ام رمان های تاریخی بوده اند
وقتی برای اولین بار در کلاس نویسندگی خلاق اسم نویسنده ای معاصر به نام مهشید امیر شاهی به گوشم خورد ، متعجب بودم که چرا من تاکنون نام این نویسنده را حتی نشنیده بودم ، آن هم از نوع ایرانی ، وقتی استاد گفت نثر قوی دارد ، به خودم قول دادم بعد از پایان دوره حداقل یک کتاب از آثارش را به طور کامل بخوانم و تحلیلی برای آن به نگارش درآورم
کتاب مادران و دختران به قلم مهشید امیرشاهی گویای زندگی چهار نسل از یک خانواده مرفه که روزهای آغازین داستان در
اواخر دوره قاجاریه کلید می خورد و تا آغاز انقلاب سال ۵۷ ایران ادامه می یابد .
امیر شاهی در این اثر از یک طرف خواننده را دچار زیبایی تشبیه های بی بدیل و توصیف بدون اغراق فضای داستان خود می کند و همزمان دیالوگ های خودمانی از میان دل عامه مردم از یکنواختی داستان و کسالت باری آن می کاهد
و با نثری شیوا و بی مانند تاریخ آن زمان را به شخصیت های داستان خود گره می زند ، که راه هرگونه حواس پرتی را بر روی ذهن مخاطب می بندد
شخصیت های پر تعداد و سازمان یافته ی اثر هنرمندانه ی امیر شاهی از تمامی لایه های پایین و بالای اجتماع ، همگام با قلم شگفت انگیز او ما را به دنیای درونی خود می برند
این نویسنده هنرمند با قلم توانمند خود ، واژه ها و اصطلاحاتی را از زیر خروار ها خاطره بیرون می کشد که شاید کمتر کسی در خاطرش ماندگار بوده است ، برای من که متولد روزهای نخستین انقلاب ۵۷ ایران هستم خیلی از کلمه ها و اصطلاحات نا آشنا بود اما آهنگ شیوا و دلنشین آن ها مرا به جستجوی این عبارت ها و واژه ها مجاب کرد
به نظرم چهار پاره ی مادران و دختران مهشید امیر شاهی مهم ترین و کامل ترین رمان نوشته شده عصر معاصر ایران (براساس تجربه من تا کنون ) که در آن تمام زوایای تاریخی ، فرهنگی و روابط بین مردم در صد سال گذشته را با نثری قوی و مجذوب کننده به تصویر می کشد
و اینک سخنی کوتاه از رمان :
کتاب اول
حول عروسی عباس خان می گردد ،پسر ارشد زنی شاکی از زندگی که از حرص به مال دنیا آکنده شده و چشمانش جز ملک و دارایی چیزی دیگر نمی بیند تا جایی که نه عشقی به شوهر می شناسد و نه محبتی به خانواده ، در صدد شوهری متموّل برای شمس الدوله تک دختر خانواده است که جرقه ای در ذهنش پیرامون پسر بزرگش روشن می شود

کتاب دوم
کتاب دوم، دده قدم خیر، به زندگی دختران شاهزاده امیرزاده خانم می‌پردازد
دده قدم خیر – از کنیزان امیرزاده خانم – که زنی است محکم و استوار شخصیت محوری داستان را تشکیل میدهد ولی ماجراهایی که بر دیگر شخصیتها هم میگذرد هر کدام داستان جذاب و کاملی است ، داستان به سالهایی بازمیگردد که دادگستری نوین توسط علی اکبر داور پایه‌ریزی شده ‌است و به بعد از ماجراهای شهریور بیست پایان می‌گیرد

کتاب سوم
ماه عسل شهر بانو
به سرگذشت نسلی می‌پردازد که در سالهای پایانی حکومت رضاشاه به دنیا آمده و نوجوانی خود را در ماجراهای حزب توده و دوران مصدق سپری کرده است. این کتاب شرح ازدواج نا موفقی است که نظایر آن را در دو کتاب نخست هم دیده‌ایم. اما اکنون با نسلی از زنان سر و کار داریم با تحصیلات عالی در داخل و خارج که روی پای خود ایستاده‌اند و برای حل و فصل چنین مسایلی به شورای خانوادگی نیازی ندارد

کتاب چهارم
حدیث نفس مهر اولیا‌
قسمت نهایی یا پاره‌ی چهارم از رمان چهار جلدی مادران و دختران است. کتاب، داستان زندگی‌ زنی‌ به نام مهر اولیا‌ است که نزدیکانش او را الی می‌نامند. الی زنی‌ سالخورده است که آلزایمر دارد، در تبعید زندگی‌ می‌کند و بین خاطرات جوانی و غربت سرگردان است. داستان در پاریس معاصر می‌گذرد و به شیوه‌ی سوم شخص مفرد روایت می‌شود، اما مهر اولیا‌ با یاد آوری
خاطرات خود، خواننده را میان ایران و پاریس به سفر می‌‌برد و خط زمان را می‌‌شکند

مریم حسینی

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *